10/12 2015

Förmiddagen spenderades i ett labb med skärande av råtthjärnor i pyttebitar för att dom ska kunna användas i experimenten kring thesisen jag skriver. Det är spännande och jag är fortfarande löjligt faschinerad över att det är hjärnor vi experimenterar med, det mest mystiska organet i kroppen som vi vet så mycket men ändå så yttepyttelite om. Resten av dagen ska spenderas läsande om olika sjukdomar. Just nu läser jag lite om blodet och olika typer av anemier. Anemier (brist på röda blodkroppar) kan grovt sett delas in i två grupper, regenerativ anemi och icke regenerativ anemi. I det första fallet fungerar benmärgen och kan spotta ut nya röda blodceller vid behov men i det senare fallet är benmärgen sjuk och kan inte ersätta förlorade/förstörda röda blodceller. Har man t.ex. haft en kraftig blödning och förlorat ett gäng blodceller så kommer kroppen fixa detta och producera nya men har benmärgen blivit sjuk i t.ex. vissa blodcancerformer, strålning  eller om viktiga byggstenar för att bygga blodceller fattas så går det inte lika bra. För att få ett hum om benmärgen funkar kan man använda sig att en liten formel, man delar mängden med blodceller på den optimala mängden blodceller och multiplicerar det med reticulocyter. Är detta över 2,5% är det en regenerativ anemi och man kan lugna sig lite. Reticylocyter är bebisblodceller som har lite nucleus rna kvar, På bilden ovanför är det cellerna med lite blått nät i. Egentligen vet jag inte varför jag ville berätta det här för er men ni kanske tycker det är spännande att läsa om vad jag pysslar med. 


Kommentarer
Birgitta Andersson

Hej Lovisa!
Det är definitivt spännande att läsa om vad du håller på med. Uppriktigt sagt hade jag helt glömt bort att du har en blogg, men idag kom jag på det, och eftersom det är ruggigt och kallt ute passade det bra att ta igen det förlorade. Du skriver både klokt och bra och intressant!
Stor kram från farmor.

Svar: hej, vad kul! absolut, skicka till [email protected]
Lovisa Andersson

2016-01-11 @ 09:59:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Enjoylovisa

Nyutexaminerad veterinär på äventyr

RSS 2.0