15/10 2013

Även om jag är sliten och har mycket att göra så måste jag berätta hur spännande mina dagar är ibland. Tisdag är min längsta skoldag med tolv timmar i skolan varav sex är föroläsningar, fyra är labbar och två är en lång håltimme.

Dagen startade med patophysiologi som handlade om arrytmier. spännande ämne och en duktig föroläsare.

nästa var patologi labb. Idag gjorde vi autopsi på en nyfödd griskulting som blivit avlivad (av kraftigt huvud trauma) då den hade underutvecklade "händer" och palatine fissure, jag tror det är gomspalt på svenska? Det var häftigt och se, både dom developemental anomalities, hur en krossad skalle ser ut samt hur lungorna ser ut efter att ha andats in blod.

efter detta, labb i farmakologi där vi pratade om salvor, ögondroppar och lugnande medel.

avslutade med patologi och hund och katt avel. olika typer av nekros samt hur avelsarbete skapar sjukdommar och defekter.

För att summera det hela, det börjar kännas som att jag ska bli veterinär, det är tonnvis med information men det är riktiga saker, spännande och kul. när dagen är slut ska jag läsa ett par timmar till mitt midterm på fredag, även det är spännande men jag är så trött. Krigar vidare.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Enjoylovisa

Nyutexaminerad veterinär på äventyr

RSS 2.0