11/3 2012

Ikea köpt marabou räddar mig kväll. Memorerar blommor med fantastiskt konstiga minnesregler. Det är nog det enda som är bra med botanik, det utvecklar fantasin.
Hedera helix (murgröna). Helix=spiral=murgrönan klättrar i spiral den ger inflammation i magen, njurar och tarmar och tarmar är också spiraliga.
Juniperus sabina är en lite tjejjigare variant av juniperus communis (rundare blad och ljusblå bär). Jag gillar ljusblått och jag är tjej. Jag gillar också hästar och dom är toleranta mot denna planta.
Ranunculus spp. (Ranucel=unken=massa läskiga symptom(bleeding, CNS parysis, bloody urine och resp. failure) Färska är dom inte så farliga men torkade till hö är dom det (unket igen).
R. Arvensis- Arven i sagan om ringen= lång och vacker= mest slender av dom
R.Acris- rätt risig
R.repens- rep= creeping
R.scleratus- skelett=krusig.
Osv. Ni hajjar.


Kommentarer
Nina

Haha precis sådär gjorde jag också, och det fungerade alldeles utmärkt till final, så det kan jag rekomendera att fortsätta med ;).

För att förvirra dig lite så kan jag säga att mina huskeregler för de sista va typ: R. acris - låter som lakris, vilket jag inte tycker om, så den är absolut fulast av dem alla. Arvensis låter som ett arv, därför har den långa grenar som sträcker sig ut (familjeträd typ), scleratus är som skål, och det är den enda som står i vatten. Om jag minns rätt :P

Lycka till med dina fortsatta botanik historier ;)

2012-03-12 @ 12:17:32
URL: http://ninasanatomy.blogg.se/
Carro

Hahaha, fett bra regler, keep it up!

2012-03-12 @ 13:35:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Enjoylovisa

Nyutexaminerad veterinär på äventyr

RSS 2.0