27/1 2012

Simon and Garfunkel i hörlurarna och datorn i knät. Sämre flyresor har jag haft. Jag bara älskar att dom har gratis internet på norwegian air. Helt sjukt att om 1 h och 40 min landar jag i Sverige. Åh! Jag ska rida, träffa vänner, hänga med karln och familjen men först av allt ska jag sova. S O V A. Och smälta att jag har överlevt termin ett. 

Tänka sig. Om 10 dagar börjar termin två och det blir tillbaks till vardagen. Det här med tentaperiod är ett fenomen jag tänkte förklara för vad jag har förstått så är det väldigt olikt Sverige. 

Nåväl. För att börja från början så har jag under denna termin läst History of vet. medicin, Kemi I, Histologi I, Botanik I, Anatomi I, Biofysik, Zoologi samt Biologi/embryologi. Under terminen har vi haft midterm i anatomi och kemi samt labbar i Anatomi, botanik, histologi och kemi. Botaniklabbarna avslutas med ett litet prov, kemilabbarna kan avslutas med ett muntligt förhör vilket innebär att allt från föregående labb måste memoreras, anatomin skall också vara förberedd för att du ska veta vad du ska dissekera och hur. Labbchemat samt midtermen gör att i terminen pluggas endast dessa ämnen för mer hinner man inte med. kemin blev klar i början av december, sedan vankades liten tenta i hist. of vet. med. 7e december, anatomi practical exam 13e, anatomi teoretiska 17e, biologi/embryolgi 20e och zoologi 22a december. Visst låter det som en mysig decembermånad? Det där med julmarknad, julpynt lucia och sådant var bara att glömma och sticka näsan i lämplig bok. Då kemins sista midterm var 27e november så har jag nog tamigfasen pluggat dygnet runt sedan mitten av november. 

Poängen var inte att berätta att dygnet alla timmar går åt till att plugga. Poängen var den att det är ett konsigt jäkla fenomen att det går att trycka in en kurs man inte ägnat många minuter åt på ett par dagar, skriva tentan, tömma skallen och sedan banka in nästa. Före jul var det biologin/embryologin samt zoologin som behandlades på detta sätt och efter jul var det Histologi, biofysik samt zoologi som bankades in på en vecka styck. Och det gick. Det är sjukt.

Hjärnkapaciteten är som tidigare förklarat en exponentialfunktion eller en fission-kedjereaktion, det innebär alltså att ju mer man trycker in desto mer går det att fylla på. Det är en lustig kännsla att faktiskt känna hur hjärnan har utvecklats. Alltså jag trodde inte det gick men jag måste säga att den hrä terminen har bevisat teorier om hjärngymnastik och så vidare för jag har tamigfasen blivit skarpare, mer lättlärd och minnet har liksom hoppat till en ny nivå så numera går det att memmorera sådär ett par sidor och sen bara plocka fram dom som om det vore fotografier. jag kan liksom se vissa sidor i böckerna, topics, insecter osv framför mig i huvudet.  På något sätt så förklarar det här också att alla kan lyckas och att det inte handlar om att födas bright. Det handlar om vilja och fight för som ovan nämt kan hjärnan utvecklas något enormt bara man ger sig fasen på det. Tänk på det kära vänner. Det man vill det går. 


Jag har mycket att skriva om, mycket som inte handlar om skolan till och med men jag ska bara tömma ut skolgrejerna först så får ni läsa om annat senare för mer bloggning blir det. Det har faktiskt varit ett mycket skänt sätt att reflektera över dagarna, skriva av mig samt att be om lite stöd och snälla ord när det behövs. jag trodde bloggen skulle få lida när jag blev stressad men det blev tvärt om. När jag är arg, trött och stressad så bloggar jag. Så är det bara men jag lovar att försöka berätta om massa roliga saker och fler vardagsbetraktelser också. När jag komemr tillbaka ska jag anmäla mig till ett superfancy gym men det berättar jag mer om en annan gång. Puss och kram. 1 timme och tio minuter till landning!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Enjoylovisa

Nyutexaminerad veterinär på äventyr

RSS 2.0