15/12 2012

Jag klarade det! Anatomifinal dissektionen är över. Mardrömmarnas mardröm. Det var med bankande hjärta och en mage som inte kunde äta frukost jag begav mig på skolan. Examen började kl.8 men 7.10 var jag där, jag kunde helt enkelt inte sitta hemma och läsa mer på mina topics, det vara bara att köra. Jag var först in och valde som planerat B och vet ni vad? Jag fick topicet man skämtar om, topicet som vi inte trodde någon skulle få för att det är för enkelt! Jag fick mandibular gland, sublingual gland and their duct, medial retropharyngeal lymphnode,lymphocenter mandibulare och m. Digastricus. Hunden var väldigt fet så det tog en stunnd innan jag ens hittade external jugular vein och lyckades följa mina vener men sen rullade det på. Jag hade aldrig dissekerat den uppgiften som ett helt topic och aldrig följt kanalen (är det rätt på svenska?) av mina salivkörtlar till deras öppning under tungan men det gick strålande. jag fick prata lite om venerna som sitter under hakan och ett par nerver i samma område och svara på vilken nerv som innerverar muskeln och sedan var det över med en femma i betyg. Det hela var klart straxt efter nio och sedan dess har jag städat lite, legat på soffan och handlar proviant för de dagarna som är kvar innan den teoretiska examen. Jag börjar råplugga till den nu och ser hur det käns om två dagar. Käns det åt skogen då så flyttar jag den till januari men annars ger jag den ett försök.

Bilden är snodd av Vera (antar jag eftersom hon inte är med på bilden) från en övningsdissektion med mina fina vänner. Vi klarade oss allihopa med fina betyg. Bra jobbat till oss alla!


Kommentarer
saga

galet bra jobbat! du är grym :)

2012-12-15 @ 13:36:11
URL: http://sagaah.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Enjoylovisa

Nyutexaminerad veterinär på äventyr

RSS 2.0