31/8 2011

Ungerk mat är värd mer än ett inlägg. Jag tror varje rätt ska få ett eget faktiskt. Nu när jag bor hos Bea är det Ungersk husmanskost som gäller till hundra procent. Har hunnit med ett par stycken och tänkte berätta om dagens kvällsmat. 

Det var inte en så exotisk upplevelse men det var gott och jag är proppmätt. Pannkakor görs här med mineralvatten istället för mjälk och steks i ister, inte smör. Till pannkakorna serverades det en blandning av typ finkorning keso och russin eller florsocker+citron eller aprikossylt. Kesoröran var min grej. Mycket gott men mycket mättande. 

Annan vanlig fyllning här är malda valnötter och kanel eller kastanjepuré.

Åt lunch vid tolv och middag 19.20 så fick i mig fyra pannkakor. Nu ligger dem som en klump i magen. Nästan obehagligt mätt men det var värt det. Mums.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Enjoylovisa

Nyutexaminerad veterinär på äventyr

RSS 2.0