Fundering nummer 2

Språket.

Hur bra är ungrare generellt på engelska och hur bra är jag på engelska?
Ungrarna är nog ganska bra på engelska. Jag tror det är som med många andra europeiska länder, att den äldre generationen är ganska dåliga på engelska men att den yngre, som växer upp med facebook och bbc, behärskar engelska bra. Jag ser dock en fördel med ungern gentemot många andra länder, jag tror inte att stolheten/ trångsyntheten gällande det egna språket är så utbredd. Kulturen är Ungrarna stolta över, det har morfar och mitt besök i Ungern bevisat, men jag tror inte språket ligger dem lika varmt hos hjärtat som hos till exempel Fransmännen. Ungern har ju aldrig varit den stormakt frankrike har varit, Ungerns gränser har stundtals varit svaga och de har arbetat aktivt för att bli en del av europa. Jag hoppas och tror detta har givit dem en öppenhet för andra språkliga influenser och således också för engelskan.

Min egen engelska är långt ifrån perfekt. Den är absolut inte dålig men ett svagt intresse för engelskan, en utbredd kärlek till svenskan kombinerat med dålig engelskaundervisning har gjort den bristande. Jag jobbar på den. Jag är motiverad och öppen för språket och har släppt alla tidigare hämingar som:

  • Ingen svensk textremsa- filmen går ej att titta på
  • Det finns ingen svensk instruktionsbok- Mamma! Hjälp mig.
  • Det finns inte på svenska, vaddå engelska wikipedia, vad är det? det står ju på fel språk...
Summa summarum är det nog jag som får jobba mest. Jag ser fram emot kurslitteraturen och att den är på engelska ska inte få vara ett hinder.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Enjoylovisa

Nyutexaminerad veterinär på äventyr

RSS 2.0